Tinjauan Memahami Keperluan dan Cabaran Petani di Sabah

Pada 28 Februari 2022 – 05 Mac 2022, PACOS telah mengiringi perusahaan sosial RICE INC untuk menjalankan satu tinjauan bagi memahami keperluan dan cabaran petani di Sabah. Berdasarkan dapatan temu bual petani di Kg. Togudon, Moyog, Kibunut & Tampasak, Penampang, Kg. Tiong Karanaan Tamparuli dan Kg. Tambantuon, Kota Belud, ramai petani menghadapi cabaran dari segi kekurangan tenaga kerja untuk menguruskan ladang mereka, serangan serangga perosak, pelbagai penyakit tumbuhan, cuaca yang tidak menentu dan pemasaran hasil mereka.

Padi bukit yang pernah menjadi aktiviti penting dalam masyarakat dusun kini terancam apabila petani bergelut dengan penurunan hasil tahun demi tahun. Kesan perubahan iklim dapat dirasai di mana amalan menyediakan kawasan padi bukit dengan pembakaran pada musim kemarau terganggu berikutan musim hujan dan kemarau kini tidak menentu. Akibatnya, sesetengah petani telah menggunakan racun herba untuk mengawal rumpai sebelum menanam atau menghentikan penanaman sama sekali pada musim itu.

Walau bagaimanapun, lebih ramai petani sedar tentang bahayanya racun perosak serta racun rumpai dan telah beralih kepada pilihan yang lebih selamat untuk diri mereka sendiri dan planet seperti pertanian organik dan alam semula jadi. Kami berharap komuniti petani kami terus berdaya tahan walaupun cabaran dan penyelesaian inovatif ini diciptakan untuk/oleh mereka.